Semco Style
De nadruk ligt op de eigen identiteit van de organisatie. Geen plug en play systeem.
In het coachen, trainen en adviseren maak ik hoofdzakelijk gebruik van Semco Style, een mensgerichte visie op het bedrijfsleven, wat zich volgens Peggy De Prins – auteur van het boek The Dark Sides – in de ‘freestyle zone’ van de bedrijfsorganisatie bevindt. Ik had het niet beter kunnen omschrijven, want Semco Style is een methode om zelforganisatie en welzijn binnen organisaties te laten groeien, waardoor de hiërarchie verlaten wordt zonder alle structuur of niveaus over boord te gooien en met de nadruk op de eigen identiteit van een organisatie.
De methoden, technieken, stappenplannen, het assessment tool en de vele praktijkoefeningen zorgen voor een algemene structuur, voor houvast, maar de essentie is dat ze volledig gekneed worden naar de eigenheid van een organisatie, waar ik u graag bij zal begeleiden.
Met mijn achtergrond als psycholoog is de focus op de identiteit van een organisatie één van de belangrijkste redenen waarom ik voor dit kader kies, maar het is zeker niet de enige reden.
Een cultuur van vertrouwen die start aan de top van een onderneming staat op de allereerste plaats.
Dat Semco Stijl vertrouwen in hun visie, spreken (Semco Style Framework) en handelen (alle praktijkoefeningen en Semco Style Roadmap) op de allereerste plaats zet, is voor mij de tweede reden waarom ik voor dit kader kies. Vertrouwen wordt niet ‘zijdelinks’ vermeldt, het is de ‘kern’ van hun manier van werken, in omgang met klanten én de toekomstige werkwijze van deze klanten. Kijken we naar het stappenplan van Semco Style (Roadmap) dan is ‘dapper leiderschap’ de 1ste stap in het proces. Verandering start met andere woorden aan de top van een onderneming. Het zijn zij die de sleutel van verandering in handen hebben.
Ook in een therapeutisch proces valt of staat het resultaat met de vertrouwensrelatie tussen psycholoog en cliënt. Zonder vertrouwen is er simpelweg geen ‘change’ mogelijk en als er verandering is, zal het niet van lange duur zijn. Hetzelfde geldt voor een changeproces in organisaties, waar niet alleen vertrouwen dient te heersen binnen de organisatie maar ook met diegene die een organisatie begeleidt in dit changetraject.
Semco Style vloeit voort uit de praktijk en kent een internationaal netwerk.
Een derde reden waarom ik voor dit kader kies, is omdat de methode volledig voortvloeit uit de praktijk, uit de realiteit. De al eerder vernoemde Ricardo Semler, transformeerde reeds in de jaren 80 de onderneming die hij van zijn vader erfde van een hiërarchie tot een democratie, waardoor hij de onderneming deed groeien van 90 naar 5000 werknemers met een jaaromzet van 4 miljoen naar 212 miljoen dollar en met een personeelsverloop van slechts 2%.
Niet voor niets dat onder andere Havard Business Review verschillende artikels aan hem wijdde en dat Semco’s bouwstenen, zoals de effecten van vertrouwen, engagement, ethisch leiderschap, enz. wetenschappelijk onderzocht worden.
Klanten als ‘Ivy Global’, ‘10Pines’, ‘Australian Radio Towers’ (ART), ABN AMRO, ‘Pragma’, ‘Energize Group’, ‘Laboroot’, ‘Codewave’ en vele anderen gebruikten deze methode reeds met succes. U vindt een aantal van hun verhalen terug bij het onderdeel wat onze internationale klanten te vertellen hebben.
Ondertussen is Semco Style uitgegroeid tot een internationaal netwerk verspreid over meer dan 30 landen in Europa, UK, Azië, Noord- en Zuid Amerika, Australia en Afrika.
Effecten zijn meetbaar via een gevalideerd meetinstrument, het zorgt voor een resultaatgerichte werking op korte- en langetermijn.
Een vierde reden heeft te maken met de meetbaarheid van de effecten. Semco Style heeft een eigen assessment tool, namelijk de Selfie. Het is een gevalideerd instrument dat klanten (in)zicht geeft op hun team(s)- en organisatieontwikkeling. Het genereert rapporten op individueel, team- en organisatieniveau voor onder andere de mate van vertrouwen, psychologische veiligheid, alternatieve controle, creatieve innovatie en zelforganisatie. Via praktijkoefeningen geeft het organisaties aanknopingspunten voor het changetraject en kan het tevens gebruikt worden als opvolgingsinstrument. Op deze manier kan er resultaatgericht gewerkt worden op zowel korte- als langetermijn.
Semco Style’s basiswaarde is ‘practice what you preach’.
De vijfde reden is de visie op consultancy, wat op te vatten is als step-back consultancy en co-creatie, wat volledig in overeenstemming is met hun basiswaarde “practice what you preach”.
Vaak zie en hoor ik dat projecten stoppen zodra de consultant verdwenen is, wat niet de bedoeling kan zijn. Ik help, ik begeleid, ik adviseer, ik train, ik stel in vraag, ik suggereer, ik rijk methoden en praktijkoefeningen aan, maar het zijn de mensen binnen de organisatie die het uiteindelijk mits ondersteuning zullen opzetten, uitvoeren, begeleiden en aanpassen volledig naar de eigen wensen en identiteit van hun organisatie. Geen blauwdruk, maar jullie eigen stijl, waardoor ik terug bij mijn eerste reden aanbeland ben. De cirkel is rond.